Lynette de Vries-Myburgh (MDM)

Beeldend Kunstenaar

Huygenskwartier (2014-2017)

Tussen 2014 en 2017 schilderde Lynette de Vries-Myburgh acht schilderijen die een actueel straatbeeld schetsen van het Huygenskwartier. Vanaf 30 maart is de serie schilderijen voor het eerst in zijn geheel te zien tijdens een expositie van kunstenaarsvereniging ArtiBrak in Voorburg. De geschilderde beelden zijn van historische waarde en wie weet herkent u de etalages (of uzelf) in een van de schilderijen (persbericht).

Beriozka (2014)

Acrylverf op doek, 50 x 60cm 

In September 2014 schreef de ondernemersvereniging Historisch Voorburg een schilderwedstrijd uit met als thema; winkel etalages. Hiervoor won Lynette de Vries de eerste prijs met het doek ‘Beriozka’ kledingzaak op de Herenstraat. Het thema om etalages te schilderen lag beeldend kunstenaar Lynette goed, omdat zij gespecialiseerd is in visuele communicatie. Het doek is beladen met symbolen en beeld de economische crisis uit die sinds 2008 het stadsbeeld heeft vertekend. De onthoofde winkelpoppen staan symbool voor onzekerheid. Een vinger die omlaag wijst is symbool voor de recessie. In het etalage venster is een reflectie te zien van een leegstaand pand aan de overkant. Hier was ooit jarenlang familiebedrijf Oad reisbureau gevestigd.

Smaak van het Zuiden (2015)

Olieverf op doek, 50 x 60cm

In December 2015 schilderde zij ‘Smaak Van Het Zuiden’. Producten van hoogwaardig kwaliteit liggen in de etalage te pronken. Dat past wel bij Voorburg en men zou denken dat hier geen reden is voor zorgen i.v.m. de economische crisis. Toch kijkt de

eigenaar bezorgd uit het raam. Zou hij zich afvragen wanneer de volgende klant binnen. Iets is veranderd in de markt maar hoe krijgt een ondernemer er vat op? Niet iedereen heeft het even zwaar maar de consument gedraagt zich opeens anders en die spanning wordt in dit schilderij uitgebeeld.

Klink (2015)

Acrylverf op doek, 50 x 70cm

In juni 2015 heeft Brugman Atelier in samenwerking met de Kunstuitleen in Voorburg opnieuw een schilderwedstrijd uitgeschreven. Dit keer was het thema ‘het Huygensfestival, toen en nu’.  Het was de bedoeling dat deelnemende kunstenaars ter plekke in het Huygenskwartier schilderden en deze dus onder toekijkende ogen van het publiek afmaakte (dit verklaart een ietwat andere stijl van deze doeken). Lynette won voor haar schilderij van ‘Klink Bakkerij’ de tweede prijs.

Zij besloot om verder door te schilderen in het thema van eigentijdse etalages, maar zij pakte hier ook een thema bij

van hoe oude merken bijna onaantastbaar lijkt te zijn voor grote veranderingen in de markt. Christiaan Huygens (14 april 16298 juli 1695) was onder andere een sterrenkundige.

Daarom koos Lynette voor een hemelse blik. In de compositie van dit schilderij krijgt het uithangbord bewust alle focus. Na 1870 (het einde van de industriële revolutie) is de basis gelegd voor het merkenlandschap zoals wij dat vandaag de dag kennen. Het merk zoals wij dat nu kennen stamt uit de Griekse en Romeinse tijd. In die tijd waren er uithangborden, in steen uitgehouwen routebeschrijvingen naar ‘winkels’,

en werden er (merk-)tekens op zilver aangebracht. Na de Middeleeuwen werden er in Nederland een aantal merken geïntroduceerd die nu nog steeds verkrijgbaar zijn: Bols (1575), De Kuyper (1659), Oranjeboom Bier (1671), Dommelsch Bier (1744) en Klink Bakkerij in Voorburg (1795).

Na deze wedstrijd is Lynette uitgenodigd om lid te worden van Atelier-3 en vanaf augustus 2015 schildert zij in gezelschap

van haar Voorburgse kunstschilder collega’s.

Appie (2015)

Olieverf op doek, 50 x 60cm

Aan het begin van 2015 schilderde zij ‘Appie’ als uitdrukking van hoe verknocht de consument is aan deze reuze supermarktketen. Albert Heijn kwam in 2015 naar het Huyegens-kwartier en had een duidelijke impact op de omgeving. Dit schilderij geeft het contrast weer tussen groot en klein in de serie.

Proefhuys (2016)

Olieverf op doek, 50 x 60cm

In 2016 schilderde zij ‘Het Proefhuys’, een kaas speciaalzaak die midden in de crisis haar deuren opende met de mooiste producten voor de connaisseurs van Voorburg.

Dit schilderij gaat over kansen die een entrepreneur gezien heeft, maar desondanks alle onzekerheid, dat toch doorzette, en met succes. Dit schilderij verteld misschien iets over de consument die van kwaliteit houdt. In dit doek komen dan ook de kleuren van het eerste doek (Bariozka) terug.

Coffee Works (2016)

Olieverf op doek, 50 x 60cm

Coffee Works Voorburg’, is een doek waarop een aantal jonge gezinnen koffie drinken tijdens een sociale ontmoeting in het centrum. Opvallend is dat zij geen boodschappentassen bij zich hebben. De crisis tussen 2008-2015 heeft teweeg gebracht, dat de nieuwe generatie Voorburger massaal op internet hun boodschappen doet. Een ontmoeting voor koffie is niet meer zoals vòòr de economische crisis om bij te komen van een dagje shoppen, maar om elkaar sociaal te treffen voor een uitje. Inmiddels is in 2016 de economische crisis voorbij, maar deze serie beeld uit wat dit teweeg heeft gebracht in het straatbeeld van het Huyegenskwartier.

Eigenwijz (2016)

Olieverf op doek, 50 x 60cm

‘Eigenwijz’ is het voorlaatste doek in de serie over het Huygenskwartier. Op dit doek is de intocht van Sinterklaas vastgelegd. Een jaar nadat de VN in een rapport oordeelde dat Zwarte Piet er anders uit moest gaan zien, was dit het straatbeeld; gewoon zoals vanouds.

Een beetje eigenwijs dus. Het was ook de laatste keer dat het straatbeeld zo kleurde tijdens de intocht van Sinterklaas in het Huygenskwartier. De kunstenaar geeft overigens geen waardeoordeel aan het beeld. Dat is aan de kijker.

ArtiBrak (2017)

Olieverf op doek, 50 x 60cm

In 2016 werd Lynette werkend lid van ArtiBrak. Op het doek ‘ArtiBrak’ is de binnenkant van galerie ArtiBrak te zien, met een uitkijk door het raam naar de Herenstraat. De lijnen in deze serie zijn opzettelijk scheef neergezet. Het was niet de bedoeling om een ‘mooi’ plaatje te schilderen, maar eerder om een gevoel uit te drukken. Alsof de kijker er echt staat! En hoe voelt dat nu u ‘er’ daadwerkelijk staat? In de schilderijen zijn symbolen te vinden die het verhaal versterken. Het is bijzonder dat dit doek nog geschilderd is aan de Herenstraat 44, nu galerie ArtiBrak voornemens is om te verhuizen (2022). Het doek heeft dus niet alleen een persoonlijk moment vastgelegd van de kunstenaar. Het geeft ook een historisch (schakel-) moment weer in de geschiedenis van het Huygenskwartier en in het bijzonder galerie ArtiBrak.