Galerie

Beeldend Kunstenaar Lynette de Vries-Myburgh (1972)

Not a Lemon (2022)
De waarheid is zo kwetsbaar als porselein (Delfts Blauw). Iemand hoeft maar te roepen dat iets niet (helemaal) klopt en de twijfel is gezaaid. Schenk er een jus van eigenbelang en vrees overheen en de chaos is compleet. Maar de citroenen die in dit schilderij symbool staan voor de feiten, zijn niet te miskennen. 

Onze hersenen werken op zo’n manier dat als we bijvoorbeeld het woord ‘citroen’ horen, we vanzelf het beeld oproepen van een citroen. Het is dus niet zo dat we ‘geen citroen’ zien als we naar het schilderij kijken. Het schilderij, met de titel Not a Lemon II, is door beeldend kunstnaar Lynette de Vries-Myburgh in de geest van het dadaïsme gemaakt voor de ledenpresentatie van de Haagse Kunstkring in januari 2023 (70 x 90 cm mixed medium op doek). Zij geeft hiermee uiting aan de chaos die is ontstaan rond Covid-19 en hoe politieke leiders met de feiten omgingen door er achteraf geen actief geheugen meer aan te hebben. Op het moment dat het kunstwerk in de maak was, werd in China voor het eerst in dertig jaar door burgers geprotesteerd tegen de communistische partij, omdat het strenge Covid-19 beleid niet meer in verhouding stond tot wat werkelijk nodig was om de burgers te beschermen. 

Als voorstudie heeft Lynette een schilderij met de titel Not a lemon I gemaakt in haar eigen meer herkenbare realistische stijl. De vraag is: welk doek is meer abstract? In Not a Lemon II zijn de uitingen in de media letterlijk verwerkt op het doek, terwijl in de voorstudie het stilleven van Not a lemon I figuratief is. Not a lemon I is gemaakt voor de ledenpresentatie van ArtiBrak in januari 2023.

Kijkduinse kruiden (2022) is een schilderij van 70 x 90 cm (acrylverf op doek). Op dit schilderij is een bloembak te zien van Delfts blauw, gevuld met kruiden die te vinden zijn in de duinen van Kijkduin. Het viel de kunstenaar tijdens haar duinwandelingen op dat het op de planten krioelde van de insecten, zoals de rupsen van de sint-jacobsvlinder, die uitsluitend leeft van jakobskruiskruid, de ossentong met zijn paarsblauwe bloemetjes, die goed bezocht werd door de hummels, de blauwe zeedistel met zijn grijsgroene blad en de prachtige koningskaars met zijn felgele bloemen, die boven de andere duinkruiden uittorent in de zomer. Van de witte dovenetel kun je heerlijke thee zetten als je de slakken voor bent. En dan is er nog de duinroos in wit en felroze met het nuttige lieveheersbeestje op zijn blad.

Strandwandeling (2021) is een doek van 150 x 150 cm van een populaire wandelroute door de duinen en langs het strand vanaf Wassenaar, met Scheveningen aan de horizon. Dit schilderij is speciaal gemaakt voor de jubileumtentoonstelling van de Algemene Vereniging voor Natuurbescherming en heeft als thema: ‘Ode aan de natuur in Den Haag en omgeving’. De tentoonstelling werd in september 2021 gehouden in de zalen van de Haagse Kunstkring. Den Haag is vanwege zijn ligging onlosmakelijk verbonden met de langgerekte kust. Daarom is voor een zo groot mogelijke doek gekozen. De kunstenaar wil de toeschouwer het gevoel geven dat hij of zij zelf aan het wandelen is. Fotorealistisch dus. Alhoewel, als je van dichtbij kijkt, zul je zien dat de kwasthalen heel los zijn en dat deze pas een kloppend geheel vormen op een paar meter afstand. De langgerekte open kust, waar de menselijke hand onmisbaar en tegelijk onzichtbaar is, is een mooi voorbeeld van natuurbescherming!

De huiszwaluw wacht elk jaar een warm welkom in Nederland na overwintering in Afrika. Deze zwaluw, die inmiddels op de rode lijst van bedreigde vogelsoorten staat, is een prachtig symbool van het belang van een ‘thuis’. Het Amsterdams boeket IV met huiszwaluw (2019-2021) is te zien in The Cape Dutch Gallery in Leidschendam.

Huismus (2020) is een klein doek van 30 x 40 cm, gemaakt in opdracht van The Cape Dutch Gallery in Leidschendam. In dit schilderij is een Delfts blauw poppetje te zien met een huismus op een eikenhouten tafel, tegen een lichtgrijze achtergrond. In dit schilderij heeft de kunstenaar wederom met symbolen gespeeld. Het porseleinen poppetje is mooi uitgedost, maar blijft thuis (coronamaatregelen). De huismus zit ook opgesloten in huis, maar kan evengoed het Delfts Blauwe landschap invliegen. In dit doek is de kunstenaar de uitdaging aangegaan met een gouden regel van compositie. Zo zijn er niet drie maar twee elementen (poppetje en mus) te zien op het doek. De compositie klopt echter, omdat de afgesneden hoek (schaduwkant van de tafel rechts) visueel het derde element vormt. Zo wordt de balans hersteld, terwijl de spanning in de compositie wordt behouden.

Strandloper (2021) is een schilderij uit de serie Delfts blauw. Tijdens haar dagelijkse strandwandelingen in Kijkduin leerde de kunstenaar de strandloper kennen bij zijn zoektocht naar eten in het natte zand. Op het poppetje (Proud Mary) zeilt een schip op stormachtige zee, maar zoals de rustige kleuren van het doek suggereren, is er ook weer stilte na de storm.

In 2020 is Lynette ook begonnen aan een serie schilderijen met titels 'James en de radio'; 'James in de wasmand'; en 'James in de varens'. In haar serie James werkt zij ook met bladgoud. De serie James is een studie van de lichaamstaal van een kat. Dat levert vaak kostelijke beelden op, zoals James die zich ergert aan de radio, die niet alleen herrie maakt maar ook zijn favoriete plaats op de kruk inneemt. In de compositie van ‘James en de radio’ lijkt het snoer van de radio op een staartje en zou James de radio als een concurrent kunnen beschouwen. Katten hebben soms een wilde bui en zo sprong James in de wasmand. Wat zou hij zich daarbij verbeelden? Dat wordt uitgedrukt met een fladderend stuk bladgoud.

Voor een project van Gemeente De Open Hof in Voorburg is er tussen 2018 en 2020 een muurschildering gemaakt onder leiding van Lynette de Vries en Anita Neuteboom, samen met een aantal kinderen. Voor dit project hebben Lynette en Anita eerst een projectie op de muur overgetekend. Er werden workshops aan de kinderen gegeven en daarna konden de kinderen met 24 potjes voorgemengde verf aan de slag. Zo ontstond na twee jaar een muurvullende afbeelding van Het Laatste Avondmaal in de kelder van de Koningkerk. Tijdens de coronacrises was deze ruimte ingericht als prikpoli en leverde dit bijzondere beelden op.

De serie Amsterdams Boeket (2017-2019) bestaat uit stillevens van boeketten bloemen in een vaas, maar ook close-ups. Een Amsterdams Boeket is een vrolijke verzameling losjes gearrangeerde, exotische bloemen- en plantensoorten. Voor Lynette staan deze boeketten symbool voor vrijheid en individualisme. 

Lynette legde met haar serie Huygenskwartier (2014-2017) een winkelgebied in Voorburg vast tijdens de economische crisis door middel van vrij realistisch geschilderde winkeletalages. Met deze serie belicht ze de crisis door de keuze van de winkels en de manier waarop ze die schildert. In al haar werk zit veel symboliek, bijvoorbeeld het feit dat de klanten van Coffee Works geen boodschappentassen bij zich hebben, en de klant van de Appie die op een koude, regenachtige dag langs de etalage loopt. 

Lynette is werkend lid van kunstenaarsverenigingen ArtiBrak, en Haagse Kunstkring.

Opleidingen:
Master in Design Management (MDM) van The European Institute of Brand Management (EURIB) in Rotterdam.
Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam.
Kunstacademie, grafisch ontwerp aan de Vaal University of Technology in Zuid-Afrika.

Contact